کارشکنی وزارت کشور و صنعت در اجرای مصوبات کارگروه آلودگی هوا

کارشکنی وزارت کشور و صنعت در اجرای مصوبات کارگروه آلودگی هوا

آلودگی هوای تهران در کنار معضل ترافیک دو مشکلی است که با توجه به اینکه متولیان اعتقاد دارند هر کاری که از دستشان برمی آمده است، برای حل این مشکل انجام داده اند، اما متاسفانه بسیاری از مصوبات و قوانین بالادستی که در این زمینه وجود دارد؛ از سوی همین سازمان ها مورد توجه قرار نگرفته و مشکلات همچنان پابرجاست. به اعتقاد دبیر کار گروه آلودگی هوا ضمن به عنوان مثال یکی از مصوبات کاهش آلودگی هوا همین مصوبه نصب فیلترهای دوده است که با گذشت پنج سال از تصویب ضرورت نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی هنوز وزارت کشور هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نداده است. آنطور که وحید حسینی توضیح داده؛ بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران تمامی اتوبوس‌های عمومی کلان شهرها باید به فیلتر دوده مجهزشوند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نشده است.

این در حالی است که برخی از مسئولان معتقدند باید به جای نصب فیلتر دوده، نوسازی اتوبوس‌ها را مد نظر قرار دهیم اما واقعیت آن است که با شرایط اقتصادی کنونی دستیابی به نوسازی تمامی اتوبوس‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد بنابراین اگر اتوبوس‌ها مجهز به فیلتر دوده نشوند، سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه اجازه تردد به آن‌ها نخواهد داد. به نظر می رسد که دبیر کارگروه آلودگی هوا نصب فیلتر جذب دوده روی اتوبوس های شهری را اولویت دارتر از نوسازی ناوگانی می داند که بسیاری از مشکلات آن زمانی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند، مشکل آلایندگی آنها در رتبه های چهارم به بعد قرار دارد و فرسودگی کف، بدنه، چراغ و… بیشترین عامل مردودی آنها در این مراکز است.
در نتیجه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به جای نصب فیلتر نصب دوده می توانددر اولویت قرار گیرد. برخی بر این باورند که متولی کاهش آلودگی هوا تنها به موضوعات مورد دغدغه خود نگاه می کند و کلیت را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال درمورد اتوبوس های شهری اگر تمامی اتوبوس ها مجهز به نصب فیلتر جذب دوده شود؛از نظر وی مصوبات بر زمین مانده اجرا شده است اما بررسی وضعیت اتوبوس های شهری نشان می دهد که اتوبوس های دیزلی قدیمی با نصب فیلتر دچار مشکلاتی در موتور شده و هزینه تعمیرات را بالا می برد. به عنوان مثال حتی وجود 50 ppm گوگرد داخل سوخت و یا بالا بودن میزان گوگرد و سولفور داخل روغن پایه مصرفی اتوبوس های شهری باعث می شود تا عمر مفید این فیلترها داخل اتوبوس ها زودتر فرسوده شود و با این احتساب اتوبوس های فرسوده تا نوسازی کامل سالی یکبار به فیلتر جدید نیاز دارند. یک حساب سر انگشتی نشان می دهد که خرید یک فیلتر جذب دوده برای شهرداری تهران 60 میلیون تومان هزینه دربردارد. طبق مصوبه هایموجود شهرداری تهران باید روی 700 اتوبوس فیلتر جذب دوده نصب کند. یعنی شهرداری تهران به رقم بالای منایع مالی نیاز دارد تا فیلتری را خریداری کند که به دلایلی که گفته شد قرار است حداقل به صورت سالانه تعویض شود. عدم همکاری سازمان های متولی در کاهش آلودگی هوا دبیر کارگروه آلودگی هوااعتقاد دارد که ازدی ماه سال 1396 که دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا به سازمان محیط زیست منتقل شده است تا کنون بسیاری ازمصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا رها شده است.
این در حالی است که در کارگروه مذکور سازمان هایی چون سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت راه ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان هواشناسی ، برخی اعضای مجلس شورای اسلامی ،پلیس راهور و شهرداری تهران عضویت دارند. به گفته حسینی؛ برخی از دستگاه‌ها برای انجام وظایف و تکالیف خود هیچ کاری نکرده‌اند و برخی هم اقداماتی را انجام داده بودند. چندین کمیته تخصصی در کارگروه ملی آلودگی هوا برای پیگیری مصوبات تشکیل شد که نتایج این کمیته‌ها در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود. هر چند به اعتقاد دبیر کارگروه آلودگی هوا مصوبات مربوط به بهبود کیفیت سوخت در کشور با وجود مخالفت هایی که وزارت نفت در این زمینه داشت، بالاخره اجرایی شد؛ اما در مورد مصوبه جایگزینی موتورهای کاربراتوری به برقی هیچ پیشرفتی انجام نشده است. البته دراین زمینه نیز به اعتقاد وحید حسینی جرم خودروسازان نیز در عدم اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا سنگین است چرا که در نوسازی تاکسی های فرسوده اقدام خاصی انجام نداده اند. در حال حاضر در شهر تهران ۱۷ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد همچنین حدود ۷۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور تردد دارد که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن خودروسازها طرح نوسازی تاکسی‌ها اجرا نمی‌شود.
اسقاط موتورهای کاربراتوری طرح جدیدی است که دبیرکارگروه آلودگی هوا در نظر دارد تا با همکاری موتورسازان آن را اجرایی کندتا موتور های انژکتوری یورو3 به بالا بیشتر وارد بازار شود. البته بعد از وزارت کشوردر عدم اجرای مصوبه نصب فیلتر روی خودروهای دیزلی، وزارت صنعت نیز در این میان کارشکنی هایی داشته است. به گفته دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا؛ وزارت صنعت طبق قانون مکلف به تولید و توسعه موتورسیکلت‌های برقی است اما این وزارت‌خانه اعلام می‌کند که ما تنها مسئول تولید هستیم نه توزیع این در حالیست که صفر تا ۱۰۰ توسعه موتورسیکلت‌های برقی برعهده وزارت صنعت است. برآوردهای وحید حسینی نشان می دهد؛ اگر میزان آلودگی هوای تهران از ۳۲ میکروگرم به ۱۰ میکروگرم برسد ۱.۸ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از آلودگی هوا صرفه‌جویی خواهد شد.

درباره نویسنده

هنوز دیدگاهی وارد نشده است.

نظر دهید

*