اداره حمل و نقل شهر لندن به عنوان مجری این طرح پیش بینی میکند که با تردد کمتر 40 هزار خودروی آلوده به مناطق مرکزی شهر، سطح آلودگی هوا به تدریج کاهش پیدا کند.
بر اساس این طرح که «مناطق فوقالعاده سطح پایین گازهای سمی»(یو ال ای زد – ULEZ) نام گرفته و در تمام طول شبانهروز به اجرا درآمده، رانندگان خودروهایی که زیر استانداردهای تعیین شده به این مناطق وارد شوند باید مبلغ 12 پوند و 50 پنس بهعنوان جریمه پرداخت کنند.
این هزینه علاوه بر عوارض دیگری است که شهرداری لندن در بیشتر مناطق مرکزی این شهر تحت عنوان طرح ترافیک به مبلغ روزانه 11 پوند و 50 پنس از رانندگان دریافت میکند.
در واقع بیشتر رانندگان خودروهای قدیمی و گازوئیلی از این پس برای تردد در بیشتر مناطق شهر لندن با پرداخت عوارض نزدیک به 25 پوند در روز روبرو خواهند شد که این مساله انتقادهای گستردهای را در پی داشته است.
فاز دوم این طرح که دو سال دیگر (2021 میلادی) به اجرا گذاشته خواهد شد، سطح وسیعتری از مناطق مرکزی شهر را پوشش خواهد داد و رانندگان مختلف 160 پوند جریمه خواهند شد.
شهردار لندن میگوید، برای مبارزه با گازهای سمی پایتخت باید اقدام عملی صورت میگرفت.
با این حال سخنگوی فدراسیون شرکتهای کوچک اعلام کرد این شرکتها نگران هستند که افزایش عوارض تردد به مرکز شهر، تأثیر منفی بر کسب و کار آنها داشته باشد.
دادههای آماری شهرداری لندن نشان میدهد که از ماه گذشته میلادی، 60 درصد خودروهایی که در مناطق مرکزی طرح ترافیک لندن تردد کردهاند با استانداردهای طرح جدید همسو بودهاند.
در عین حال بیش از 27 هزار خودروی فرسوده طی دو ماه گذشته جمعآوری شده و آمار ورود خودرو به مرکز شهر 11 درصد کاهش یافته است.
با اینحال برخی رانندگانی که به توصیه دولت سابق، خودروهای گازوئیلی خریداری کردند، اینک از اجرای این طرح خرسند نیستند.
کمتر از 15 سال پیش دولت ‘تونی بلر’ نخست وزیر پیشین انگلیس با اشاره به افزایش سطح گازهای سمی ناشی از خودروهای بنزینی، رانندگان را به تهیه خودروهای گازوئیلی ترغیب کرده بود.
«جیم پارکر» مدیر یک شرکت امداد خودرو میگوید: طرح جدید دولت عادلانه نیست و رانندگان خودروهای ون و کامیون را که از این طریق ارتزاق میکنند، هدف قرار میدهد.
گزارشها حاکیست که بیش از 1.5 میلیون خودروی گازوئیلی که پیش از سال 2016 ثبت پلاک شده و 500 هزار خودروی بنزینی، 400 هزار خودروی ون، 55 هزار ون و دهها هزار اتوبوس هدف این طرح قرار خواهند گرفت.
اداره حمل و نقل شهر لندن در تارنمای خود بخش جدیدی را تحت عنوان «مناطق فوقالعاده سطح پایین گازهای سمی» ایجاد کرده و در آن درباره مناطق تحت پوشش این طرح و مشخصات خودروهایی را که مشمول پرداخت جریمه هستند، توضیح داده است.
در این بخش همچنین به رانندگانی که مشمول پرداخت جریمه میشوند توصیه شده که برای تردد به داخل شهر یا از وسایل نقلیه استفاده و یا خودروهای خود را تعویض کنند.
بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط کمیته محیط زیست مجلس عوام انگلیس، ترافیک وسایل نقلیه سبب انتشار 42 درصد مونواکسید کربن، 46 درصد دیاکسید نیتروژن و 26 درصد سایر گازهای خطرناک آلودهکننده در هوای شهرهای این کشور شده است.
دیاکسید نیتروژن، دیاکسید گوگرد و مونواکسید کربن از جمله گازهای بسیار خطرناکی هستند که افزایش میزان آنها در هوا میتوانند سبب ایجاد و تشدید بیماریهای ریوی، قلبی، سرطان و عوارض شدید پوستی و چشمی شوند.
به گفته کارشناسان، یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در لندن و سایر کلانشهرهای انگلیس، تعداد بسیار زیاد خودروهای گازوئیلی در این کشور عنوان شده است.
گزارشها حاکیست که آلودگی هوا در انگلیس باعث مرگ زودرس 40 تا 50 هزار تن از مردم این کشور در سال میشود که از این میزان 9 هزار تن فقط مربوط به ساکنان لندن است.