فاز دوم این طرح از ابتدای آبان ماه کلید خورده است و در حال حاضر در سراسر شهر تهران بهصورت 24 ساعته اجرا میشود. به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، بر اساس گزارش وزارت بهداشت هر سال حدود 5 هزار نفر از تهرانیها بر اثر آلودگی هوا فوت میشوند، همچنین آلودگی هوا 12 هزار میلیارد تومان خسارت در سال در شهر تهران بهدنبال دارد. به گفته پورسیدآقایی، در سال گذشته آلودگی هوا مدارس ابتدایی، مهدهای کودک و پیش دبستانیها را 10 روز به تعطیلی کشاند. یکصد روز ناسالم را هم برای گروههای حساس رقم زد. شایان ذکر است جریمه دوربینهای جدید ثبت تخلف نداشتن معاینه فنی از اول آبان به مدت دو هفته ارشادی خواهد بود.
جریمه 830 هزار خودرو فاقد معاینه فنی در 6 ماهه نخست سالجاری
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در 6 ماهه نخست سالجاری 830 هزار خودرو بهدلیل نداشتن معاینه فنی توسط دوربینهای سطح شهر تهران جریمه شدند، به «ایران» میگوید: در طرح کاهش (LEZ) بحث کنترل معاینه فنی وسایل نقلیه مطرح است، این طرح از جنبههای سلامت وسیله نقلیه و بهدنبال آن سلامت سرنشینان و مشکلات زیست محیطی ناشی از آلودگی هوا برای پلیس اهمیت دارد.
سرهنگ احمدکرمی اسد در ادامه میافزاید: از اول آبان ماه فاز دوم طرح کاهش آغاز شد، در این مرحله علاوه بر افزایش عوامل اجرایی انسانی، دوربینهای سطح شهر هم توسعه پیدا کرده اند؛ تا قبل از آبان ماه تنها دوربینهای زوج و فرد و طرح ترافیک، معاینه فنی را کنترل میکردند ولی از ابتدای آبان ماه تمامی دوربینهایی که قدرت خواندن پلاک را دارند هم میتوانند پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی را ثبت کنند.
بهگفته او، دوربینهایی که ویژه کنترل سرعت بودند یا تخلف عبور از چراغ قرمز، عبور از خط اضطرار یا عبور از خط عابرپیاده و نظایر آن را ثبت میکردند، از تاریخ مذکور علاوه بر موارد خاص، معاینه فنی را هم کنترل میکنند؛ بهعنوان مثال چنانچه خودرویی با سرعت مجاز از مقابل دوربین کنترل سرعت عبور کند در حالی که معاینه فنی ندارد، دوربین پلاک این خودرو را ثبت میکند، البته در فاز دوم با ارتقای قابلیت تمامی دوربینهای پایتخت، شاهد افزایش آمار جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی خواهیم بود.
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا، میزان جریمه در کلانشهرها را 50 هزار تومان به ازای هر 24 ساعت عنوان میکند و ادامه میدهد: جریمه نداشتن معاینه فنی در هفت روز هفته اجرایی است و در روزهای تعطیل هم این میزان جریمه در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز و خراسان رضوی اعمال میشود، البته میزان رقم تعیین شده را قانونگذار اعلام میکند و به هیچ عنوان پلیس در کاهش و افزایش مبلغ جریمه اختیاری ندارد. هر چند از دیدگاه پلیس و قانونگذار در بحث جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، آن چه که اهمیت بالایی دارد سلامت سرنشینان و مسائل زیست محیطی است و جریمه و بحث ریالی مدنظر نیست.
بهگفته سرهنگ احمدکرمی اسد طرح کاهش، شامل تمامی وسایل نقلیه میشود، با افزایش قابلیت دوربینها، پلاک موتورسیکلتها هم قابل ثبت است و دوربینها سوابق تخلفاتی آنها را نیز ثبت میکنند، بحث جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی شامل اتوبوسها و مینی بوسها هم میشود و حساسیت پلیس در خصوص این خودروها بیش از سایر وسایل نقلیه است، در این زمینه پلیس راهور تهران با همکاری شهرداری تهران اکیپهایی را تشکیل دادند که در صورت مشاهده خودروهای عمومی دودزا حتی باوجود داشتن معاینه فنی، توقیف شده و به تعمیرگاه اعزام شوند.
وی با اشاره به آلودگی بالایی که برخی خودروهای سنگین ایجاد میکنند، بیان میکند: دوربینهای کنترل معاینه فنی، پلاک خودروهای سنگین را که در ساعات شب در سطح شهر تردد میکنند رصد میکنند و علاوه بر دوربینها این خودروها توسط گشت شبانه هم کنترل میشوند.
جریمه خودروهای دارای معاینه فنی جعلی
این روزها آمار مراجعهکنندگان به مراکز معاینه فنی زیاد شده، در این میان برخی افراد سودجو با تبلیغات وسیع مردم را فریب داده و اقدام به صدور معاینه فنی جعلی بدون بازدید خودرو میکنند.
سرهنگ احمدکرمی اسد در این باره به مردم هشدار میدهد: مردم آگاه باشند که تنها به مراکز مجاز معاینه فنی مراجعه کنند زیرا حتی در صورت داشتن برگه معاینه فنی در صورتی که مرکزی جعلی و غیرمجاز اقدام به صدور معاینه فنی کرده باشد، دوربینها شماره پلاک خودرو را ثبت کرده و روزانه جریمه صادر خواهد شد.