چگونگی شرایط محیط زیست در هفته ای که گذشت

چگونگی شرایط محیط زیست در هفته ای که گذشت

آلودگی و خشک شدن رودخانه ها یکی از چالش های محیط زیستی است که نگرانی زیادی را برای دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است که دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند.
رودخانه زرجوب و گوهررود رشت در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی شهر رشت بودند اما امروز غرق در آلودگی و به عنوان معضلی زیست محیطی و نگرانی اجتماعی شناخته می شوند و در انتظار نگاه ویژه دستگاه های متولی و البته مشارکت مردم برای رهایی از این نابسامانی هستند.
از سوی دیگر معضل آلودگی هوا دست از سر کلانشهرها به ویژه تهران بر نمی دارد بر این اساس راهکارهای زیادی برای مقابله با آن ارائه شده که یکی از آنها ممنوعیت تردد کامیون های دودزا و فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران است که کیومرث کلانتری دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران اعلام کرد تا پایان اسفند تمدید شده است. ادامه مطلب »

راهکارهای شهرداری پایتخت برای کاهش آلودگی هوا دست نیافتنی است

راهکارهای شهرداری پایتخت برای کاهش آلودگی هوا دست نیافتنی است

دیگر به زمستان‌هایی که آسمانش سیاه است و نفس را به شماره می‌اندازد، عادت کرده‌ایم. زمستان هایی که اگر در آن باران نبارد، نیمی از شهر تعطیل می‌شود. درمان مدیران برای این روزها توصیه به ماندن در خانه است و دعا برای این که بادی بیاید و آلاینده‌ها را از هوای تهران ببرد.

سالانه بین چهار تا پنج هزار شهروند تهرانی جان خود را در مواجهه مستقیم با ذرات معلق هوای تهران از دست می دهند. صدمه اقتصادی آلودگی هوای تهران نیز بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار در سال و حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است.

بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران منشا ۷۰ درصد آلودگی هوا از وسایل نقلیه متحرک است که سهم خودروهای سواری و وانت دو درصد، موتورسیکلت ها ۱۰ درصد، مینی بوس ۴ درصد، اتوبوس شرکت واحد ۱۲ درصد، سایر اتوبوس ها ۱۸ درصد و کامیون ها ۲۳ درصد است.

مهم ترین دلایل آلودگی هوا بر اساس پژوهش های شهری عدم توسعه حمل و نقل پاک، ارزان، در دسترس و سازگار با محیط زیست به اندازه نیاز، بارگذاری جمعیتی و وسایل نقلیه بیش از حد تا چندین برابر ظرفیت مسکونی و معابر شهری، کیفیت پایین خودروهای داخلی به ویژه در بخش کنترل آلایندگی و ضعف در نظارت بر آلایندگی منابع ساکن و متحرک، عمر بالای ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص ناوگان باری، واقعی نبودن قیمت حامل های انرژی و در نتیجه مصرف بی رویه سوخت، توپوگرافی و شرایط هندسی شهر تهران است. ادامه مطلب »

ارتباط مواد شیمیایی نفتی در لوازم آرایش با افزایش آلاینده ها

ارتباط مواد شیمیایی نفتی در لوازم آرایش با افزایش آلاینده ها

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بی توجهی کارخانجات صنعتی نسبت به مسئولیت اجتماعی که در جهت حفظ محیط زیست برعهده دارند را عامل مرگ و میر سالانه ۲۷۰۰ نفر در پایتخت دانست.

به گزارش صبحانه ، رسول خضری، در تشریح مسئولیت اجتماعی کارخانجات که برخی از آن تحت عنوان حلقه مفقوده تاثیرگذار بر محیط زیست یاد کرده اند گفت: عدم توجه به مسئولیت های اجتماعی که کارخانجات برعهده دارند از جمله وضعیت بازنشستگان، محیط زیست و مدیریت منابع به سه ابر چالش مهم کشور تبدیل شده اند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهردرمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست حقی بوده که بر گردن همگان قرار دارد ادامه داد: بی تردید کارخانجات صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ باید از برچسب های زیست محیطی برخوردار باشند اما در عمل می بینیم که در این زمینه فعال عمل نمی کنند، از سوی دیگر وجود پساب ها و فاضلاب های بسیاری از کارخانجات صنعتی با ایجاد مخاطراتی، سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده و محیط زیست را در معرض نابودی قرار داده است. ادامه مطلب »

آلودگی هوا وآسیب‌های اجتماعی اولویت‌های مجلس و شورای شهر است

آلودگی هوا وآسیب‌های اجتماعی اولویت‌های مجلس و شورای شهر است

در این جلسه سیده فاطمه ذوالقدر با تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، با اشاره به حادثه غم انگیز سقوط هواپیمایی آسمان در یاسوج، یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت و گفت: ذکر حمایت‌ها و ارشادات ایشان همواره چراغ راه بوده است.

وی در ادامه به تعامل مثبت بین نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی ، شورای شهر و شهرداری اشاره کرد و افزود: جلسات فصلی مستمری که بین مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر در راستای هم افزایی جهت مرتفع نمودن و تعدیل مشکلات و آسیب‌های شهر تهران صورت می‌پذیرد اقداماتی است که بازخورد مناسبی در فرایند اقدامات و اولویت بندی رسیدگی ایجاد نموده است. جلسات فصلی مستمری که بین مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر در راستای هم افزایی جهت مرتفع نمودن و تعدیل مشکلات و اسیب های شهر تهران صورت می‌پذیرد اقداماتی است که بازخورد مناسبی در فرایند اقدامات و اولویت بندی رسیدگی ایجاد نموده است.

ذوالقدر ادامه داد: این اولویت ها را می توان به موضوع آلودگی هوای تهران، مشکل ترافیک و حمل و نقل عمومی و آسیب‌های اجتماعی و دیگر موارد دسته بندی کرد. ادامه مطلب »

سربازان چینی چگونه با آلودگی هوا مبارزه می کنند؟

سربازان چینی چگونه با آلودگی هوا مبارزه می کنند؟

چین برای مبارزه با آلودگی هوا ۸۴ هزار کیلومتر مربع درخت می کارد.

کشور چین با به کارگیری 60 هزار سرباز با آلودگی هوا مقابله می کند.دولت چین از این سربازان برای افزایش سطح جنگل در این کشور استفاده می کند.
مشکل آلودگی هوا در چین بسیار جدی است، اما اخیرا این کشور برای بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تلاش بسیاری انجام داده است.
در سال 2017، چین تصمیم گرفت 40 درصد از کارخانه های خود را تعطیل کند و برنامه هایی برای ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی اعلام کرده است.

ادامه مطلب »

هشت کليد طلايي کاهش آلودگي هوا

هشت کليد طلايي کاهش آلودگي هوا منبع خبر : سایت خبری شعار سال http://shoaresal.ir/fa/news/111442/هشت-کليد-طلايي-کاهش-آلودگي-هوا

آگاهي از سرانه زمان تأخير، سرانه زمان انتظار، سطح خدمت شبكه معابر شهر در بخش‌هاي مختلف، مقدار آلاينده‌ها و نوسانات زماني و مكاني اين شاخص‌هاي كمّي در ترافيك تهران، از نيازهاي اوليه مطالعه حمل‌ونقل گسترده در اين شهر است. بايد دانست ميزان واقعي تقاضا براي استفاده از سيستم و شبكه حمل‌ونقل چيست و چه ويژگي‌هايي از عرضه پاسخ‌گوي اين تقاضاست. كاهش و بهبود مشكلات حمل‌ونقل و ترافيك تنها با دسترسي به شبكه حمل‌ونقل عمومي و ارتقای كيفيت سيستم شبكه مؤثر است. به اين دلیل، استفاده از تكنولوژي مدرن و سريع، بهره‌وري از امكانات موجود را افزايش مي‌دهد. با افزايش روزافزون تعداد سفرهاي انفرادي روزانه تهران به ‌تناسب افزايش جمعيت و ثابت‌ماندن ظرفيت عبوري خيابان‌ها و معابر شهري و محدوديت تعداد و ظرفيت وسايل نقليه شخصي، افزايش ظرفيت سيستم حمل‌ونقل همگاني تهران اجتناب‌ناپذير است.

ادامه مطلب »

مصوبات دهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران

مصوبات دهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پایان جلسه امروز در جمع خبرنگاران افزود: جلسه امروز دو دستور کار داشت؛ که یکی بررسی مصوبات پنج ماه گذشته کارگروه و دیگری وظایف دستگاه ها براساس قانون هوای پاک بود. کیومرث کلانتری افزود : در نه جلسه گذشته 76 مصوبه برای دستگاه های مختلف و شهرداری ها داشتیم که 85 درصد این مصوبات یا اجرایی شده یا درحال اجراست.

وی گفت:​براساس اعلام شرکت پخش فرآورده های نفتی 100 درصد بنزین در شهر تهران و 100 درصد گازوئیل توزیعی در استان تهران و 90 درصد بنزین توزیعی در استان تهران یورو 4 است.

کلانتری افزود: بررسی اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) نیز از دیگر موارد در دستور کار جلسه امروز بود که این طرح در نازل ها و تانکرها اجرا شده و در یک مخزن هم انجام شده است که قرار شد در دو مخزن دیگر تهران هم اجرایی شود. ادامه مطلب »

هوا، هوای دو نفره نیست…

هوا، هوای دو نفره نیست...

در گذشته‌های دور هوایی بود که نامش هوای دو نفره بود؛ هوایی عاشقانه برای دو یار. یار اول، یار دوم. این هوا نیاز به دو یار داشت، کمی عشق و هوایی نسبتا تمیز که بشود در آن عاشقی کرد، دست‌کم بشود یار مورد نظر را تماشا کرد. اما این روزها هوا دو نفره نیست…

برداشت اول
شیما شماره عشقش بهروز را می‌گیرد. بلافاصله بهروز تلفنش را پاسخ می‌دهد. شیما می‌گوید: «عزیزم کجایی؟ دلم برات تنگ شده» بهروز تعجب می‌کند و حیرت‌زده می‌پرسد: «یعنی چی؟! من که تو پارک پیش تو نشستم.» شیما فریاد می‌زند: «تو پیش من تو پارکی؟» بهروز تلفن را قطع می‌کند. با دقت بیشتری به خانمی که کنارش نشسته است نگاه می‌کند…
به دلیل آلودگی هوا بهروز در تشخیص چهره شیما با مشکل مواجه شده است و کنار خانم دیگری که شبیه شیماست نشسته است.

برداشت دوم
سینا به پیش یاسی می‌رود. برای یاسی گل می‌برد. یاسی با دیدن سینا فریاد می‌زند: «تو معتاد شدی! معتاد! معتاد! ادامه مطلب »

رفع معضل ریزگردها در خوزستان، ۳ سال زمان می‌برد

رفع معضل ریزگردها در خوزستان، ۳ سال زمان می‌برد

عیسی کلانتری در رابطه با تاثیر طرح ترافیک جدید در حل معضل  آلودگی هوا، گفت: کلان شهری مانند تهران با دو نوع آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، یکی زمانی است که هوا سرد بوده و وارونگی هوای سرد ایجاد می‌شود که در هوای سرد ماشین های بنزین سوز نقش چندانی در میزان آلودگی ندارد و آلوده کننده و آلاینده‌های اصلی، وسایل نقلیه گازوییل سوز مانند اتوبوس ها و کامیون ها هستند.

او ادامه داد: اما در هوای معتدل و گرم تر این خودرو‌های بنزین سوز هستند که به آلاینده اصلی تبدیل می شوند و جای شان را با هم عوض می کنند. به عبارت دیگر در هوای سرد در اثر وارونگی ذرات کمتر از دو و نیم میکرون پایین آمده و سبب آلودگی می‌شوند، اما در هوای گرم این ذرات بالا رفته و چندان مزاحم  انسان نیستند و اکسید های مختلف مانند ازت ، سولفور و بنزن آلوده کننده می شوند. بنابراین آلاینده ها برای هوای شهری مانند تهران در دو فصل متفاوت گرما و سرما فرق می کند.

 معاون رئیس جمهور گفت: من موافق کاهش تعداد خودرو در تهران و کاهش میزان مصرف بنزین و گازوییل هستم، به طور کل با کاهش وسایل نقلیه عمومی در همه شهرها موافقم. البته لازمه آن تقویت وسایل حمل و نقل عمومی است و هر دو در یک مجموعه قرار دارند. ادامه مطلب »

پروژه فنی ایران و ژاپن برای رفع آلودگی هوای تهران

محمدهادی نجفی در برنامه "بدون خط خوردگی" با اشاره به تفاهم نامه میان ایران و ژاپن در زمینه تجزیه و تحلیل و کاهش آلاینده های هوای تهران اظهار کرد: در دهه ۸۰ شرکت کنترل کیفی هوا آلاینده اصلی را مونوکسید کربن معرفی می کرد ولی امروز این معضل رفع شده است. وی از تصور شهروندان تهرانی درباره افزایش آلودگی هوا سخن گفت و افزود: سال به سال آلایندگی کمتر شده اما حساسیت مردم افزایش یافته و هم اینک شاهد آلاینده مونوکسید کربن نیستیم و ذرات کمتر از ۲,۵ میکرون حساسیت بیشتری را ایجاد کرده است. نجفی رفع آلودگی هوای تهران در کوتاه مدت را نادرست خواند و اضافه کرد: در برنامه اول کاهش آلودگی باید خودروهای فرسوده را خارج می کردیم که سرمایه گذاری بسیاری را نیاز داشت و کاستی هایی در این حوزه وجود دارد. نجفی در بخشی دیگر از برنامه "بدون خط خوردگی" خاطرنشان کرد: «اگر خطوط مترو گسترش یابد هزینه هنگفتی باید صورت گیرد؛ بنابراین رفع معضل آلودگی هوا را نباید در کوتاه مدت در نظر گیریم و مطالعات باید ادامه پیدا کند و دولت ژاپن کمک می دهد که راهکارهای کم هزینه با منفعت بالا را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

محمدهادی نجفی در برنامه “بدون خط خوردگی” با اشاره به تفاهم نامه میان ایران و ژاپن در زمینه تجزیه و تحلیل و کاهش آلاینده های هوای تهران اظهار کرد: در دهه ۸۰ شرکت کنترل کیفی هوا آلاینده اصلی را مونوکسید کربن معرفی می کرد ولی امروز این معضل رفع شده است.
وی از تصور شهروندان تهرانی درباره افزایش آلودگی هوا سخن گفت و افزود: سال به سال آلایندگی کمتر شده اما حساسیت مردم افزایش یافته و هم اینک شاهد آلاینده مونوکسید کربن نیستیم و ذرات کمتر از ۲,۵ میکرون حساسیت بیشتری را ایجاد کرده است.
نجفی رفع آلودگی هوای تهران در کوتاه مدت را نادرست خواند و اضافه کرد: در برنامه اول کاهش آلودگی باید خودروهای فرسوده را خارج می کردیم که سرمایه گذاری بسیاری را نیاز داشت و کاستی هایی در این حوزه وجود دارد. ادامه مطلب »