پاک ترین خودرو در تست آلایندگی پنج گاز

پاک ترین خودرو در تست آلایندگی پنج گاز

امروزه یکی از معضلات شهرهای بزرگ و صنعتی ، آلودگی هوا و بالابودن شاخصهای مضر در هوا می باشد ، این آلایندگی ها تائیر سوءی بر دستگاه قلبی عروقی ،دستگاه تنفسی ، چشم ها ، پوست و مو داشته و مسبب بسیاری بیماری‌ها مانند سکته قلبی و مغزی و بسیاری از سرطان ها می باشد . طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی برای سال 2016 ، آلودگی هوا ، موجب مرگ و میر 33 هزار و 500 نفر ایرانی شده است.

به گزارش فصل تجارت به نقل از خودروکار، امروزه یکی از معضلات شهر‌های بزرگ و صنعتی، آلودگی هوا و بالابودن شاخص‌های مضر در هوا می‌باشد، این آلایندگی‌ها تائیر سوءی بر دستگاه قلبی عروقی، دستگاه تنفسی، چشم‌ها، پوست و مو داشته و مسبب بسیاری بیماری‌ها مانند سکته قلبی و مغزی و بسیاری از سرطان‌ها می‌باشد.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی برای سال 2016، آلودگی هوا، موجب مرگ و میر 33 هزار و 500 نفر ایرانی شده است. بر اساس گزارش دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست، خودرو‌ها اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها می‌باشند. طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، 5/ 86 درصد از سهم بازار خودرو‌های داخلی را سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در دست گرفته‌اند و سایر عرضه‌کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان خصوصی، 5/ 13 درصد باقیمانده را پوشش داده‌اند
خودروسازان خصوصی و واردکنندگان نیز توانسته‌اند سهمی برای خود در بازار ایران دست و پا کنند، آمار می‌گوید شرکت‌های بخش خصوصی در مجموع 4/ 11 درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند و این در شرایطی است که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها به تولید محصولات چینی مشغول هستند. ازسوی دیگر، اما خودرو‌های وارداتی نیز در کل حدود 1/ 2 درصد از بازار خودرو کشور را طی سال گذشته در دست داشته‌اند.
بر اساس آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده، تقریبا به ازای هر چهار نفر یک دستگاه خودرو در ایران وجود دارد.
این آمار در حالیست که میزان تولید شرکت ایران خودرو با 634481 دستگاه معادل 31%، شرکت سایپا و پارس خودرو با 517839 دستگاه معادل 57.8%، شرکت مدیران خودرو با 55008 دستگاه معادل 62.4% و شرکت کرمان موتور با 41448 دستگاه معادل 5.9% در سال 95 رشد تولید محصول داشته اند.
امروزه استاندارد محصولات خودرویی تولید شده در کشور بر پایه استاندارد یورو 2 و یورو 4 است و برای کاهش میزان آلایندگی در کشور این استاندارد باید به استاندارد‌های یورو 5 و 6 تغییر یابد و برای دستیابی به این مهم باید کیفیت تولید خودرو و قطعات ارتقا یابد.
خودرو‌های هیبریدی و برقی
استفاده از خودرو‌های هیبرید و برقی و استفاده از تکنولوژی نوین بسیار مناسب بوده لیکن نباید فراموش شود اگر تامین نیروی برق خودرو‌های برقی برپایه تولید از نیروگاه‌های حرارتی باشد تاثیری در کاهش آلودگی ندارد، زیرا از میزان تولید CO2 کاسته نخواهد شد.
طبق ادعای پژوهش صورت گرفته توسط دو محقق به نام‌های ویکتور تیمرز و‌ای جی اختن از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، این خودرو‌ها تولید کننده نوعی از مواد آلاینده هستند که اصطلاحا ذرات معلق در هوا نامیده می‌شوند. این نوع از آلاینده‌ها در واقع حاصل خروجی اگزوز یک موتور احتراق داخلی نبوده و 90 درصد از این ذرات معلق از منابعی تولید می‌شوند که ربطی به خروجی اگزوز خودرو‌ها ندارد. این ذرات معلق شامل ذرات حاصل از فرسایش تایر، آزبست حاصل از لنت ترمز، گرد و خاک و ذرات معلقی که از جاده‌ها بلند می‌شود، تماما عواملی هستند که ازدیاد وزن یک خودرو باعث افزایش آن‌ها می‌شود و خودرو‌های برقی و هیبریدی به خاطر مجموعه باطری‌های فشرده‌ای که دارند به طور میانگین 24 درصد از خودرو‌های بنزینی سنگین‌تر هستند.
رسوایی خودروساز‌های به نام دنیا به دلیل تقلب در تست‌های آلایندگی
در سپتامبر 2015 گروه فولکس‌واگن، که یک شرکت چندملیتی خودروسازی در آلمان می‌باشد، به جرم تقلب در تست تشخیص دهنده آلاینده‌های بیش از 11 میلیون عدد فولکس‌واگن و آئودی که در طول سال‌های 2009 تا 2015 فروخته شده بودند به دام افتاد. این جعل اسناد باعث شد که تمامی خودرو‌های این شرکت استاندارد‌ها و تست‌های آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا را در حالی سپری کند که 40 بار بیشتر از محدودیت‌های قانونی نیتروژن اکسید وارد محیط زیست می‌کردند.
این شرکت به خاطر این رسوایی عذرخواهی کرد واستعفای مدیر ارشد اجرایی این شرکت مارتین وینترکورن را در تاریخ 23 سپتامبر 2015 در پی داشت. در جدیدترین تحقیقات، پای کمپانی‌هایی مثل رنو، پژو، سیتروئن و حتی تویوتا نیز به میان کشیده شد و مقامات فرانسوی تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده اند. وزیر محیط زیست فرانسه خانم سگولن رویال، کمیسیونی تشکیل داد تا میزان گاز‌های آلاینده خودرو‌های مختلف را در شرایط واقعی بررسی کنند. این کمیسیون 52 مدل از خودرو‌های ساخت پژو، سیتروئن و رنو و همچنین خودرو‌های ساخت سایر برند‌ها مثل فورد، مرسدس، تویوتا و البته فولکس واگن را تحت آزمایش‌های مختلف قرار دادند، که البته نتایج جالبی بدست آمده است. اکثر خودرو‌های تست شده در آزمون‌های کنترلی، تا پنج برابر بیش از حد مجاز شرایط واقعی آلودگی از خود بر جای گذاشتند. دو سوم از خودرو‌ها نیز بین 20 تا 50 درصد بالاتر از میزانی که قبلا در فرم‌ها تایید شده بودند، آلایندگی داشتند.
خودرو کار ادامه می‌دهد: گزارشات و نتایج ضد و نقیض در رسانه ها، ما را بر آن داشت تا به صورت اتفاقی از برخی خودرو‌ها آزمون آلایندگی بعمل آوریم.
بر همین اساس تیم فنی داتیس خودرو تصمیم به بررسی و سنجش میزان آلایندگی برخی از خودرو‌های موجود در بازار ایران نموده که گزارش آن در زیر باستحضار رسانده می‌شود (میزان امادگی این را دارد که نتایج تحقیقاتی باقی شرکت‌ها را نیز اعلام کند)
• کلیه مقادیر توسط دستگاه 5 گاز استاندارد و کالیبره، اندازه گیری شده و کلیه اصول فنی رعایت شده است.
• کلیه مستندات در واحد خدمات پس از فروش موجود بوده و قابل ارائه به مراکز ذیصلاح می‌باشد.
دستگاه 5 گاز:
دستگاه اندازه گیری استاندارد، که برای سنجش میزان گاز‌های خروجی از اگزوز شامل: HC (هیدروکربن‌های نسوخته) – CO (مونوکسید کربن) – CO2 (دی اکسید کربن) – O2 (اکسیژن) – NOX (ناکس) می‌باشد. کلیه عناصر اشاره شده در بالا تاثیر بسزایی در وضعیت آلایندگی هوا داشته و سنجش آن‌ها از مهمترین آزمون‌های معاینه فنی می‌باشند.

درباره نویسنده