آلودگي هواي تهران به حدي افزايش يافته كه چندين منطقه از شهر تهران در مرحله بحراني و هشداربراي تخليه قرار گرفتهاند. بنابر اعلام وزارت بهداشت سالانه نزديك به پنج هزار نفر در تهران جانشان را بر اثر آلودگي هوا از دست ميدهند.
ميزان سرطان نيز متاسفانه بر اثر همين آلودگي هوا، طي چند سال اخير روند صعودي به خود گرفته است. معضل ترافيك نيز به يكي از بحرانهاي شهر تهران تبديل شده. جاي پارك در تهران نيز به قدري كمياب است كه اگر فردي بتواند در برخي از مناطق شهر جاي پارك پيدا كند، آن فرد را بايد در زمره افراد بسيار خوششانس به حساب آورد. اينها بخشي از معضلات شهر تهران است كه امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ و حتي متوسط ايران نيز ديده ميشود.
تهران كه همواره آينه ١٠ سال آينده ديگر شهرهاي ايران به حساب ميآيد، امروزه به حدي دچار مشكلات شده كه بسياري بر اين باورند كه بايد پايتخت را به جاي ديگري انتقال داد؛ حال بايد اين مشكلات را كه همين امروز در بسياري از شهرهاي بزرگ ايران ديده ميشود، طي ١٠ يا ٢٠ سال آينده درتمامي شهرهاي كوچك و بزرگ ايران به نظاره بنشينيم. موضوع آلودگي هوا از تمامي معضلات ديگر در تهران بغرنجتر است.
راهكاري كه امروز دولت براي مقابله با آن بهكار ميبندد، تعطيلي مدارس و دانشگاههاست تا كمي از مشكلات آلودگي هواي شهر بكاهد موضوعي كه باعث تمسخر بسياري از مردم شده و عدهاي را بر آن داشته كه به دولت پيشنهاد بدهند شهر تهران را يكسره تعطيل اعلام كند. با اين حال به گفته كارشناسان به غير از تعطيلي مدارس و همچنين پيشنهاد استفاده از وسائل حمل و نقل عمومي ناكارآمد، بايد با يكسري از تمهيدات از ميزان خودروهاي تكسرنشين تهران كاست.
امروز بخشي از ترافيك تهران مربوط به خانمهاست كه براي خريد مجبور به استفاده از خودروهاي شخصيشان هستند و اين يعني افزايش خودروهاي تكسرنشين. اگر خانمها بتوانند به جاي ماشين از موتوسيكلت استفاده كنند، ميزان آلودگي بيش از ميزاني كه بر اثر تعطيلي مدارس كاسته ميشود، كاهش خواهد يافت.
به علاوه بايد ميزان كاهش ترافيك و مصرف بنزين را از ديگر مزاياي آن به حساب آورد. مشكل اساسي اين است كه با اينكه مشكل شرعي در اين زمينه وجود ندارد ولي به دليل برخي القائات نادرست در اين زمينه هيچ خانمي به فكر استفاده از موتوسيكلت براي حمل و نقل درونشهري نيست. اگر به كشورهاي آسيايي به ويژه كشورهايي مانند هند، تايلند، ويتنام برويد ميزان استفاده از موتوسيكلت توسط خانمها را متوجه ميشويد.
براي مثال فكر كنيد اگر خانمهاي ويتنامي در كشوري با مساحت يك پنجم ايران و جمعيتي در حدود ١٠٠ ميليون نفر، قصد داشتند از اتومبيل براي كارهاي روزانه خود كه اغلب در اطراف خانههايشان است استفاده بكنند، چه اتفاقي براي شهرهايشان ميافتاد. در بسياري از كشورهاي جهان موتوسيكلتهاي اسكوتر و برقي براي استفاده خانمها طراحي شده است نه براي آقايان. در انتها بايد ياد آور شود كه انقلاب اسلامي ايران بسياري از تابوهايي را شكست كه تنها در ذهنهاي مردم وجود داشت. تابوهايي كه نه ضد ارزش و نه ارزش بودند.
امروزه نيز موتورسواري خانمها كه از نظر شرعي داراي اشكال نيست بايد مورد تبليغ قرار گيرد تا بتوان از طريق آن يكي از بزرگترين مشكلات كشور كه همان آلودگي هوا و ترافيك است را تا حدودي حل كرد. مسائلي مانند شطرنج يا تغيير جنسي افراد دو جنسه كه تابو بودند و حتي برخي از نظر شرعي آنها را حرام ميدانستند با بلند نظري امام خميني(ره) حل شد و با حل آنها زمينههاي زيادي براي بهبود و ارتقاي وضع جامعه و كشور به وجود آمد. يادمان باشد نيازهاي امروز با نيازها و مشكلات گذشته فرق دارند و براي حل آنها بايد از تمامي ظرفيتهاي موجود استفاده كرد.