احاطه شدن اهواز از بادهای خاکریز

میعاد آخی هنرمند جوان عکاس که امسال در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با مجموعه عکس «بادهای خاکریز» حضور دارد در توضیح آثارش به خبرنگار مهر گفت: در جشنواره هنرهای تجسمی فجر با یک مجموعه به نام «بادهای خاکریز» متشکل از یازده عکس شرکت کرده‌ام که بخشی از کارم اجرا بود و این بخش در مرحله سوم داوری شد.

وی افزود: این پروژه حاصل ۳ تا ۴ سال عکاسی با تمرکز روی تاثیرات آلودگی هوا و ریزگردها روی محیط زندگی انسان ها است که همچنان ادامه دارد و به دلیل آشنایی با مدیا و تکنیک های مختلف هنری و تلفیق شدن آنها با اثر همواره در اجرا و ارایه اثر نهایی بوده که اثر تکمیل می شود.

این هنرمند جوان در توضیح آثارش عنوان کرد: مخاطب می تواند تاثیر خاک و ریزگردها را درون قاب اصلی و روی پاسپارتو ببیند و با هر بار جابجایی اثر و حرکت خاک های انباشته شده درون قاب شاهد تصویری جدید خواهیم بود.

آخی با اشاره به موضوع اصلی آثارش که اشاره به آلودگی هوا و غبار دارد، بیان کرد: دید شخصی خودم به این موضوع جنگ محور و به نوعی جنگِ خاموش است که این گرد و خاک همیشه از اطراف خوزستان و از کشورهایی چون عراق به اینجا می آید. عراق که روزی میدان جنگ بوده و همین الان هم پیکر خیلی از شهدای ایران زیر آن خاک است و این خاک و غبار آرام آرام به جایی می آید که شهرهای جنگ به حساب می آیند و انگار ما در حال دفن شدن زیر این خاک هستیم.

وی با بیان اینکه فریم های عکسش قاب های خالی از انسان هستند، اظهار کرد: این قاب ها در واقع آینده شهرها را نشان می دهد که اگر فکری برای محیط زیست و غباری که می آید نشود، فاجعه رخ می دهد و این شهرها به این شکل درمی آیند.

این هنرمند جوان با بیان اینکه زنده بودن اثر هنری و پیش بینی شده نبودن آن  نکته ای است که همواره به آن علاقمند است درباره موفقیت در جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که یک ایده خوب باید با یک تکنیک و پرداخت درست همراه باشد، امیدوارم این اثر هم مورد توجه مخاطب و داوران جشنواره قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از گفتگو درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر و روند برپایی آن به خبرنگار مهر گفت: در روند برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر دو نکته مثبت وجود دارد؛ اول اینکه پس از انتشار فراخوان دست دوستانی که بین رشته ای و تلفیقی کار می کردند بازتر شد تا ایده هایشان را ارایه دهند. دوم  اینکه ترکیب داوران نکته مثبت جشنواره امسال است چراکه داوران با هنرهای اجرایی و هنرهای روز دنیا آشنا هستند و تنها عکاس یا نقاش صرف نیستند. این موضوعات سبب شد تا هنرمندان اعتماد بیشتری داشته باشند و در جشنواره شرکت کنند.

آخی همچنین تاکید کرد: ترکیب داوران جشنواره امسال به دلیل مسلط بودن بر تکنیک ها، ژانرهای مختلف هنری، سلیقه ها و خوانش های متفاوت اهمیت زیادی در انتخاب آثار نهایی و خروجی این دوره از جشنواره دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر هنوز جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده است اما با این حال شاهد روند رو به رشدی هستیم و امیدواریم سال های آینده از کشورهای دیگر هم شرکت فعال تری کنند و اعتبار جشنواره را بالاتر ببرند.

این هنرمند عکاس در پایان گفت: برای من به عنوان شرکت کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر سخت بود که هزینه‌هایی برای چاپ، قاب و ارسال آثارم به تهران داشته باشم، البته معتقدم که این نوع پذیرش آثار و نظارت هنرمند بر آثارش، جریان حرفه ای تری است چون ممکن است آثار ارایه شده در مرحله سوم داوری حذف شوند.

«میعاد آخی» متولد ۱۳۶۸ اهواز است. او تحصیلات آکادمیک خود را در رشته گرافیک و فعالیت آزاد در زمینه‌های عکاسی، طراحی، نقاشی، هنرهای محیطی و پرفورمنس از سال ۱۳۸۵ در ایران گذرانده است. در کارنامه هنری او دریافت مدال نقره فستیوال px۳ فرانسه در بخش مونتاژ سال ۲۰۱۶، نفر اول فستیوال DVF آلمان سال ۲۰۰۸، نمایشگاه انفرادی با عنوان «انفرادی» در سال ۱۳۹۴ گالری اهواز و شرکت در نمایشگاه‌های گروهی در کشورهایی چون برزیل، بلژیک، دبی، فرانسه و آلمان و کسب جوایز متعدد از فستیوال های هنری جهان دیده می شود.

درباره نویسنده

هنوز دیدگاهی وارد نشده است.

نظر دهید

*