تردد خودروها دلیل ۸۰درصد آلودگی هوای تهران است

براساس اعلام سازمان دولتی محیط زیست تردد خودروها دلیل 80درصد آلودگی هوای تهران است

اقبال شاکری در گفت و گو با شهرنوشت، با بیان اینکه افزایش یا کاهش آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بلند‌مرتبه سازی ندارد و این اظهارات بیشتر نظریه شخصی و از جنس بحث‌ های حاشیه ای است، تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که بلند‌مرتبه سازی ها باعث آلودگی هوا می شود، سوال اینجاست چرا در بسیاری از شهرهای کشور از اصفهان و شیراز گرفته تا اهواز و بندر عباس، با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم؟ آیا انجا هم برج ها مانع حرکت هوا می شوند؟
وی با بیان اینکه این برج های ساخته شده در تهران که بلندمرتبه خوانده می شود حداکثر 50 متر ارتفاع دارد، ادامه داد: در پاسخ به این مطالب حاشیه ای، این سوال باید پرسیده شود که آیا آلودگی هوای تهران در ارتفاع 50 متری از سطح زمین است؟ این غلط ترین راه فرار برای یک حقیقت آشکار است. نفس هوای تهران از تردد میلیون های اگزوز که حجم قابل توجهی ذرات معلق درمحیط و هوا پخش می کنند به تنگ آمده است.
این عضو چهارمین شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرقانونی و بلند‌مرتبه سازی های بی ضابطه تهران، به دلیل تخلف مدیران شهری در ادوار گذشته است که امروز سر کار نیستند، تاکید کرد: بیش از نیمی از برج های بلندمرتبه پایتخت در پیش از آغاز به کار تیم مدیریت شهری کنونی ساخته شده اند. ضمن آنکه پس از آغاز به کار شهردار کنونی تهران، هیچ گونه بلند‌مرتبه سازی بدون توجه به پیوست ترافیکی در تهران انجام نشده و شورای شهر و شورای عالی معماری و شهرسازی، این موضوع را مورد توجه قرار داده اند.
وی در پاسخ به اینکه برخی مدعی هستند برج های بلند تهران در معابر شش متری و خلاف استانداردهای شهرسازی ساخته شده اند، عنوان کرد: بارها چنین مطالبی از سوی برخی افراد در رسانه ها مطرح می شود و هرگز مدارک و مستنداتی در این خصوص ارائه نشده است. هر کسی ادعا دارد که چنین برج هایی خارج از ضوابط شهرسازی ساخته شده است مستندات را ارائه و شکایت کند. بی شک ما پیگیر چنین تخلفاتی خواهیم بود.
شاکری با بیان اینکه ساختمان بلندمرتبه باید بالغ بر 12 طبقه داشته باشد و تهران حدود 500 ساختمان با چنین شرایطی دارد که عمر بیش از نیمی از این ساختمان ها به 15 سال پیش باز می گردد، خاطر نشان کرد: این ساختمان ها نه نقشه دارند و نه اطلاعات و شناسنامه. ضمن اینکه تاکید می کنم مشکلات این برج ها به زمان قبل از تصدی گری دکترقالیباف در شهرداری باز می گردد. از حدود یک سال و نیم پیش تاکنون نیز شورای عالی شهرسازی بلندمرتبه سازی را متوقف کرده و قرار است دستورالعمل بلندمرتبه سازی را ارئه دهند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با یادآوری اینکه اگر مسئولان دولتی در زمینه آلودگی هوای تهران نگران هستند بهتر است معوقات حوزه حمل و نقل و به ویژه مترو را پرداخت کنند چراکه ریشه بیش از 80درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها و سوخت های فسیلی است، متذکر شد: اینکه گفته می شود برج های بلندمرتبه منجر به آلودگی هوا می شود تاکنون از سوی هیچ ارگان علمی ثابت نشده است. بنابراین برای اینکه هوای تهران پاک شود، لازم است که چهره پایتخت از وجود خودروهای فرسوده پاک شود و خطوط مترو به قدری توسعه یابد که شهروندان تمایلی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند.

درباره نویسنده

هنوز دیدگاهی وارد نشده است.

نظر دهید

*